Om een succesvol bedrijf te runnen is het belangrijk om je eigen bedrijf door en door te kennen. Een goede manier om je bedrijf te leren kennen is een interne analyse doen. Door een goede interne analyse te doen kun je een zo objectief beeld van je bedrijf schetsen. Er zijn door de jaren heen al vele modellen gemaakt om te helpen bij het maken van deze interne analyse. In deze blog bespreek ik mijn favoriete model bij het maken van interne analyses, het 7-S model. 

Hoe werkt het 7-S model?

Het 7-S model gebruikt 7 invalshoeken om naar een bedrijf te kijken. Al deze 7 factoren hangen samen en vormen samen de kern van het bedrijf. Binnen het 7-S model is er een opdeling gemaakt tussen 3 harde en 4 zachte factoren. de 3 harde factoren zijn: strategy, systems en structure. Dit zijn 3 factoren die structureel zijn en die vrij duidelijk te onderzoeken zijn. De 4 zachte factoren zijn: style, staff en skills. Deze zachte factoren hebben vaak met personen te maken en zijn dus moeilijker en minder duidelijk te onderzoeken. Ieder mens is namelijk anders. De laatste zachte factor is shared values. Deze factor staat echter in verbinding met alle 6 de andere factoren. Wanneer je als onderzoeker al deze 7-S’en hebt onderzocht heb je een goed beeld van de kern van een bedrijf. 

Voor- en nadelen van het 7-S model

Ik heb in mijn onderzoeken vaak gebruik gemaakt van het 7-S model. Persoonlijk vind ik het ook het fijnste model om een interne analyse mee te maken. Het grootste voordeel aan het 7-S model vind ik dat het overzichtelijk is welke onderdelen je aan het onderzoeken bent. Omdat het bedrijf in 7 delen is opgedeeld blijft het dus overzichtelijk. Een nadeel van het 7-S model is dat de zachte factoren vaak erg moeilijk te onderzoeken zijn. Het duurt lang voordat je hier echt achter kunt komen. Al met al is het 7-S een perfect model om een interne analyse van een bedrijf mee te maken.