Met conversie wordt een bepaald doel behaald voor een website. Conversie is een van de meest belangrijk onderdelen in de wereld van internet marketing. De juiste conversie is Maar wat houdt conversie en de optimalisatie daarvan precies in? En wat kun je allemaal bereiken met conversie optimalisatie? Na het lezen van dit artikel zul je hier meer duidelijkheid in hebben gekregen. 

Wat is conversie optimalisatie? 

Conversie is het verschil tussen website bezoekers en de mensen die daadwerkelijk ook echt de stap nemen om een product of dienst af te gaan nemen. Dit geldt niet alleen voor online webshops, maar ook voor fysieke winkels. Daar heb je bezoekers, maar ook bezoekers die daadwerkelijk overgaan tot het kopen van een product. Een aantal andere voorbeelden van conversie zijn: 

  • Wel of niet ergens binnen gaan? 
  • Het invullen van een offerte
  • Het invullen van een contactformulier
  • Het kopen van een product
  • Het doorklikken van de ene pagina naar een andere pagina
  • Het inschrijven voor een mailinglist.

Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat conversie antwoord geeft op de vraag hoeveel mensen na stap a, daadwerkelijk ook stap b zullen gaan maken. Bij conversie optimalisatie wordt de bezoeker van de winkel of webpagina meer gestimuleerd om de daadwerkelijke stap naar b te gaan maken. Oftewel, er wordt overgegaan tot actie en er wordt dan daadwerkelijk een product of dienst afgenomen. 

Wat is er zo belangrijk aan conversie optimalisatie? 

Conversie optimalisatie is belangrijk omdat je daarmee een omzetstijging kunt bewerkstelligen. Door de hevige concurrentiestrijd die bedrijven vaak moeten voeren verzadigt de markt steeds meer. Je concurrenten zullen er dan ook alles aan doen om bezoekers bij andere aanbieders weg proberen te trekken. 

Daarom is het goed om de conversie van je winkel te verbeteren. Op die manier kun je de concurrenten altijd een stapje voor blijven. 

Hoe kun je conversie optimalisatie toepassen? 

Bij conversie optimalisatie ben je bezig met het sturen van het denken en handelen van de bezoekers. Maar hoe prikkel je een bezoeker dan zodat hij of zij over gaat naar het daadwerkelijk handelen? Hierbij zul je moeten werken aan het vertrouwen van de klant.

Ook zul je de klant zekerheid moeten geven over het aanbieden van het product en dienst. Dit kun je doen door klantvriendelijkheid, wederkerigheid en het bieden van een goede klantenservice. Zorg ervoor dat de producten of diensten gebruiksvriendelijk zijn. 

Waar kun je aankloppen voor conversie optimalisatie? 

Als je de conversie wil optimaliseren kun je terecht bij een marketingbureau als Daar-om.nl. Zij zullen er alles aan doen om jouw zichtbaarheid en vindbaarheid te verbeteren en daar ook meer resultaat uit te halen. 

Wat zij allemaal voor jou kunnen doen is helemaal afhankelijk van hoeveel budget jij vrij maakt om de conversie van je website te optimaliseren. Hoe meer de conversie optimalisatie gevorderd is hoe beter het resultaat zal zijn.

Dit zul je dan merken aan de omzet die mogelijk met behoorlijke sprongen zal gaan stijgen. Het is wel de bedoeling dat je de conversie optimalisatie vol blijft houden.