Online vindbaarheid wordt steeds belangrijker. Er zijn zoveel vissen in de zee dat je aan SEO niet alleen genoeg hebt. Het optimaliseren van je webpagina zodat je in google zo goed mogelijk scoort is een mooi begin. Maar om daadwerkelijk iets te kunnen bereiken met je website, is het van belang dat ook SEA ingezet wordt. Ja, je betaald voor het zoekverkeer op je pagina, maar het kan in korte tijd veel nieuw verkeer op je website genereren. Het is van groot belang om SEA en SEO te combineren. Als je namelijk alleen betaald voor advertenties, maar je website is totaal niet geoptimaliseerd, dan zal het verkeer op je pagina niet kwalitatief zijn en zul je dus wel clicks genereren, maar geen leads. Dit is net zoiets als betalen voor een nieuwe telefoon, om er vervolgens alleen naar te mogen kijken. Weggegooid geld dus.
Waarom SEA?
Zoekmachineoptimalisatie(SEO) is een proces wat heel veel tijd kost, je zult continu bezig moeten blijven om je website geoptimaliseerd te houden en door Google gewaardeerd te worden. SEA zorgt voor snel veel extra verkeer op je website. Je krijgt hierbij directe waardering, waar je met SEO eerst een reputatie op dient te bouwen om door Google gewaardeerd te worden. Heel simpel gezegd kan iedereen verkeer op zijn website krijgen door te betalen voor advertenties. SEO dient gedurende lange tijd toegepast te worden, je bent eigenlijk nooit klaar met het optimaliseren van je website, omdat Google ook steeds de voorwaarden bijstuurt. SEA is juist uitermate geschikt voor tijdelijk gebruik, wanneer je een tijdelijke actie hebt, kan het heel waardevol zijn om SEA toe te passen. Door het vaak tijdelijke karakter is ook goed te meten hoeveel het uiteindelijk oplevert. Doordat SEA zo ingesteld is dat je getoond wordt bij bepaalde zoekwoorden, is het verkeer dat via deze weg op je website terecht komt bijna zeker geïnteresseerd in wat je aanbiedt. Ze zochten tenslotte op de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw pagina.
Kwaliteit boven alles
Betalen voor een advertentie maar vervolgens een slechte website hebben, dat is iets wat Google graag voorkomt. Daarom krijgt je advertentie van Google een kwaliteitsscore, deze wordt gebaseerd op de verwachte Click through rate, de relevantie van de advertentietekst en de relevantie van de landingspagina. Wanneer je dus onzin in je advertentie of je landingspagina hebt staan, wordt je hier door Google voor bestraft. Je Cost per click zal dan hoger zijn. Dus hoe beter je je pagina optimaliseert, hoe goedkoper je kunt adverteren. Google doet dit bewust, zodat degene die zoekt, een zo goed mogelijk antwoord krijgt. Het is voor Google heel belangrijk dat de zoeker zo min mogelijk op onzin pagina’s terecht komt. Dit is namelijk ook schadelijk voor Google. Dus ook al verdient Google geld aan advertenties, ze vinden het belangrijker dat er kwaliteit op de website staat dan dat ze veel verdienen!
Er kan geconcludeerd worden dat zowel SEA als SEO belangrijk zijn voor je webpagina. SEA zorgt voor veel verkeer op de korte termijn, maar dit moet wel in combinatie zijn met een geoptimaliseerde website, anders kost het je alleen veel geld.