Welke email marketing software is voor mij geschikt?

Welke email marketing software is voor mij geschikt?

Wanneer je van plan bent om e-mails te gaan sturen, zal je op zoek moeten naar goede email marketing software. Deze email software leverancier wordt vaak ESP genoemd. Hieronder vind je de belangrijkste overwegingen die je dient mee te nemen bij de keuze voor de juiste software.

Hoeveel e-mailadressen heb je in je database?

De keuze voor email marketing software is onder andere afhankelijk van het aantal e-mailadressen dat je al verzameld hebt. Zijn dit er enkele honderden of duizend(en) of zelf meer? Wanneer je een klein aantal e-mailadressen hebt en je database groeit gestaag, maar niet extreem, is eenvoudige e-mailmarketing software een meer voor de hand liggende keuze. Bij grotere aantallen zal je sneller de keuze maken om een meer geavanceerd e-mailmarketing systeem te gaan gebruiken.

  • Ik heb veel e-mailadressen –> gebruik geavanceerde email marketing software
  • Ik heb weinig e-mailadressen –> een relatief eenvoudig e-mail marketing software systeem volstaat

De frequentie van verzending?

Naast dat het aantal records een rol speelt, speelt ook de frequentie van mailen een rol. Immers, stuur je 3x per week een e-mailing en is dat je grootste inkomstenbron, dan is de keuze voor een geavanceerder systeem een logische keuze. De verzendkosten en licentiekosten verdienen zich dan, mits je e-mailmarketing goed inzet, vanzelf terug.

  • Ik verzend meer dan 1x per week een e-mail –> gebruik een geavanceerde email marketing software
  • Ik verzend minder dan 1x per week een e-mail –> een relatief eenvoudig email marketing software systeem volstaat

In hoeverre wil je automatische campagnes gaan inrichten?

Een volgend punt is, wil je gaan automatiseren? En zo ja, in welke mate? Een automatische verjaardagscampagne kan inmiddels (tegen betaling) via nagenoeg alle e-mail marketing software. Alleen ben je van plan om meer automatisering toe te passen, door bijvoorbeeld consumenten data automatisch te updaten of ingewikkeldere campagnes met allerlei afhankelijkheden, dan loont een meer geavanceerd systeem. Tevens is het ook goed om af te wegen in hoeverre er data ontsloten moet worden van bijvoorbeeld een website, kassasysteem, eigen CRM pakket. Dit heeft namelijk ook invloed op de keuze welk e-mail marketing software pakket je het best kan gebruiken voor e-mailmarketing. Immers, de database vormt een essentieel onderdeel van het geheel en dit moet altijd goed op orde zijn.

  • Ik wil meerdere automatiseringscampagnes naast elkaar laten draaien, waarbij de nodige intelligentie wordt ingesteld –> gebruik geavanceerde email marketing software
  • Ik houd het bij een enkele eenvoudige automatische campagne –> relatief eenvoudige email marketing software volstaat (in veel gevallen).

Waarom email marketing software?

email marketing software adviesHet versturen van email via een software provider heeft diverse voordelen ten opzichte van het verzenden via bijvoorbeeld een CRM systeem of via de eigen inbox waarmee je dagelijks werkt. Allereerst ben je met gedegen email marketing software in staat om de email mooi op te maken. Daarvoor is het uiteraard wel van belang dat je een email template gebruikt die op binnen elke emailclient (Outlook, Gmail, Hotmail, etc) goed weergegeven wordt en die ook voor elk device (mobiel, tablet en desktop) er perfect uit ziet. Bovendien geldt dat bij het versturen van email via jouw eigen inbox, je geen idee hebt hoeveel mensen die email hebben geopend. Deze gegevens zijn via een ESP wel te achterhalen middels uitgebreide rapportages.

Daarnaast zorgt het versturen van email vanuit een email software provider ervoor dat je een hogere kans hebt dat de email wordt afgeleverd in de inbox van de ontvanger. Immers,  versturen de ESP’s dagelijks voor 100-en klanten meer emails, dus is het ook in hen belang om de deliverability op orde te houden en hebben zij hier dan ook veel ervaring mee.

Wat is nu het voordeel van email marketing ten opzichte van andere online marketing kanalen die veelal worden ingezet? Dat is eigenlijk vrij eenvoudig. Waar kanalen die voor bezoekers naar jouw website moeten zorgen, bijvoorbeeld SEO, SEA pull kanalen zijn, is email het tegenovergestelde. Je bent via email marketing in staat om mensen op een door jou gewenst moment met een door jou gewenste boodschap naar je website te krijgen. Zo kan de plaatselijke fietsenmaker een email sturen omdat hij nog 2 fietsen heeft die hij deze zomer kwijt wil. Via SEO en SEA dient de vraag te ontstaan vanuit de bezoeker die in Google zoekt naar de een nieuwe fiets. En die moet maar net de advertentie van deze fietsenmaker interessant vinden om verder te klikken. Kortom: email marketing is een push kanaal, waarmee je relatief snel je doelgroep in contact brengt met jouw boodschap.

Daarnaast is het via email marketing de uitgelezen kans om een boodschap te verzenden die afgestemd is op de wensen van de ontvanger. Want ook voor email marketing geldt, wees relevant met je boodschap. Anders zal de ontvanger jouw emails niet meer openen of zich zelfs uitschrijven. Vandaar dat variatie en relevantie hand in hand gaan. Via de databases die gekoppeld zijn aan de email marketing software is het overigens in veel gevallen erg eenvoudig om segmentatie toe te passen. Dat kan klein beginnen, door bijvoorbeeld mannen en vrouwen verschillende emails toe te sturen. Maar kan ook erg ingewikkeld door segmentatie toe te passen op bijvoorbeeld eerder aankoopgedrag.

Uitgemaakte zaak?

En nu? Is het voor jou duidelijk welke afwegingen je moet maken bij de beslissing voor een email marketing softwarepakket? Of heb je toch nog wat vragen of hulp nodig? Neem gerust contact op via paul@refreshonlinemarketing.nl.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *