Facebook adverteren: doelgroep targeting to the max!

Facebook adverteren: doelgroep targeting to the max!

Er zijn vele manieren om je doelgroep te bereiken. Zo zijn daar onder andere de dure methoden via radio en televisie. Daarnaast zijn er ook goedkopere varianten als outdoor reclame in bushokjes en zuilen langs de snelwegen. Op online vlak zijn er verschillende wegen die leiden naar een hogere naamsbekendheid en traffic naar je website. Daarbij kan je deze mogelijkheden verdelen in push-kanalen en pull-kanalen. Een pull-kanaal is bijvoorbeeld Google Adwords. Indien de klant zoekt op termen waar jij als ondernemer op adverteert, dien jij te zorgen dat je hoog in Google komt en er wordt geklikt op jouw advertentie. Push-kanalen, daar waar de aanbieder zijn product of service aanbiedt zonder dat de consument er om vraagt, zijn bijvoorbeeld e-mailmarketing en online bannering.

Kijkende naar de push-kanalen, is het met e-mailmarketing vaak zo dat de e-mailadressen zijn verkregen via de eigen website. Of de leads zijn ingekocht via een externe bron, waarbij het lastig blijkt om exact de juist geïnteresseerde doelgroep in je bestand te krijgen. Kortom; er bestaat een kans dat je leads ontvangt die totaal niet passen binnen de doelgroep van jouw bedrijf. Hetzelfde geldt eigenlijk voor online bannering. Het is extreem lastig om de juiste doelgroep te benaderen met de banners.

Facebook adverteren biedt uitkomst!

Adverteren binnen Facebook middels Facebook adverteren is steeds meer in opkomst. Maar er zijn voor velen nog een aantal onwetendheden wat betreft de mogelijkheden. Facebook kent namelijk diverse targeting mogelijkheden die zeer interessant zijn voor jou als lokale ondernemer, maar ook als organisatie die mikt op het grotere publiek. Onderstaand vind je de mogelijkheden op een rijtje.

Targeting op demografische gegevens

Uiteraard is het allereerst mogelijk om te bepalen of je de advertentie wilt laten zien aan mannen of vrouwen en daarbij is het ook mogelijk om te targeten op leeftijd. Verder biedt de demografische tool van Facebook nog tal van andere mogelijkheden, zoals:

[list type=star_list]
  • Relatie status – vrijgezel, getrouwd, uit elkaar, gescheiden, samenwonend en nog vele andere mogelijkheden. Dit is bijvoorbeeld handig voor datingsites, verhuurorganisaties, advocaten.
  • Opleiding – waarbij de keuze bestaat om aan te geven bepaalde vakgebieden, welke opleiding gevolgd is, de studietijd en op welke school men heeft gezeten. Dit is bijvoorbeeld praktisch bruikbaar voor werving & selectiebureaus, detacheerders, maar ook organisaties die als doelgroep hebben studenten of mensen binnen een bepaald vakgebied.
  • Werk – waarbij je de keuze hebt om aan te geven welke werkgever, functie of branche men werkzaam is. Dit kan van praktisch nut zijn wanneer je bijvoorbeeld target op marketeers, mensen in de machinebouw, of eigenaren van een onderneming.
  • Generatie – in dit gedeelte zijn 3 keuzes mogelijk, namelijk babyboomers, generatie x (geboren tussen 1961 en 1981) en de generatie millenium X (na 1981 geboren). Op zich kan deze generatie segmentatie op gelijke voet worden gesteld met de leeftijdssegmentatie, echter iets minder specifiek.
  • Ouders – wat uiteraard interessant is voor farmaceuten, speelgoed webshops, fabrikanten van kinderbenodigdheden als kinderwagens, baby phones, inrichting van de kinderkamer en dergelijke. Targeting kan hier vrij specifiek op aanstaande ouders, ouders van kinderen 0 – 3 jaar, 4 – 12 jaar, 13 – 15 en 16 – 19 jaar. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om alle ouders te segmenteren.
  • Levensgebeurtenis – in deze segmentatiemogelijkheid bevinden zich zeer uiteenlopende mogelijkheden van onlangs verhuisd tot nieuwe baan of nieuwe relatie.[/list]

Targeting op interesses (likes)

Het targeten op demografische gegevens is hetgeen wat het meest wordt toegepast bij adverteren op Facebook. Meer specifiek is het adverteren op interesses. Interesses kan je het best vertalen als ‘likes’. Hiermee kan je dus mensen targeten die hebben aangegeven een pagina ‘leuk te vinden’. Daarmee is het bijvoorbeeld voor een kledingwinkel mogelijk om te adverteren op mensen die de concurrent hebben geliked of te targeten op mensen die een bepaald kledingmerk, zoals Nike, leuk vinden. Daarmee kan je jouw Nike-actie buiten de bestaande doelgroep extra onder de aandacht brengen bij een groep die best wel eens aardig zou kunnen converteren. Het is bij de keuze voor Nike dan uiteraard wel zaak om als locatie Nederland in te geven, zodat de mensen die wereldwijd Nike liken worden uitgesloten van vertoningen voor je advertentie.

Het segmenteren op interesses is vrij uitgebreid. Hieronder de deelgebieden waarop gesegmenteerd kan worden. Deze zijn nog verder uit te specificeren.

[list type=star_list]
  • Amusement; films, lezen, live-evenementen, muziek, spel, televisieprogramma
  • Bedrijven en industrie; adverteren, architectuur, bankwezen, bedrijfsleven, beheer, bouw, detailhandel, economie, gezondheidszorg, hoger onderwijs, kmo, koopovereenkomst, landbouw, luchtvaart, marketing, ondernemerschap, online, onroerend goed, ontwerp, persoonlijke financiën, techniek, verpleegkunde, wetenschap.
  • Eten en drinken; alcoholische drank, drank, keuken, koken (voedsel), restaurants, voedsel.
  • Familie en relaties; bruiloft, daten, familie (verwanten), huwelijk, moeder, opvoeding, vaderschap, vriendschap.
  • Gezondheid; bodybuilding, diëten, fitness, hardlopen, krachttraining, lichamelijke conditie, meditatie, sportschool, vermagering, voedingsleer, yoga, zumba.
  • Hobby’s en activiteiten; huis en tuin, huisdier, kunst, nieuws, politieke en sociale kwesties, reizen, voertuig
  • Mode; boodschap (winkel), kleding, modeaccessoire, schoonheid, speelgoed.
  • Sport en outdoor; openluchtrecreatie, sporten.
  • Technologie; computers, consumentenelektronica.[/list]

Targeten op gedrag

De derde mogelijkheid qua targeting is een filter op bepaald gedrag. Gedrag staat voor zaken die je onlangs hebt gedaan of waarbij je als Facebook gebruiker voldoet aan een bepaald profiel, zoals iemand die online aankopen doet. Of wellicht ben je op zoek naar early adopters, dan kan je die targeten via deze methode.

Er zijn drie soorten gedragingen waarop gefilterd kan worden:

[list type=star_list]
  • Digitale activiteiten, waarbij er verschillende keuze mogelijkheden zijn zoals console gamers, welke browser men gebruikt, met welk systeem je werkt (iOS, Windows)
  • Mobiele apparaten, waarbij de keuze is om te kiezen dat de advertentie wordt vertoond op diverse mobiele apparaten. Zo kan je je met je advertentie bijvoorbeeld richten op alleen iPhone gebruikers, omdat je website er bijvoorbeeld op een iPhone vele malen beter uitziet dan op een andere telefoon.
  • Reizen. Dit is op dit vlak een beetje een vreemde eend in de bijt. Hier heb je de mogelijkheden om te segmenteren op mensen die onlangs zijn teruggekeerd van een reis, forenzen, mensen die veel zakelijk reizen.[/list]

Adverteren op Facebook; mogelijkheden te over…

Zoals je hebt gemerkt, er zijn talloze mogelijkheden om in contact te komen met jouw doelgroep, die je erg specifiek kan benaderen via Facebook. Voordat je begint met adverteren op Facebook, moet je natuurlijk wel even goed nadenken over je doelen en is het verstandig om goed door te meten. Alleen op die manier kan je na verloop van tijd berekenen wat het jou gebracht heeft en ben je in staat je advertenties te optimaliseren. Daarover zal binnenkort een nieuwe blogbericht verschijnen.

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *