Een garantie dat jouw mail een goed openratio behaald: 4 tips

Behaal een goed openratio

Een garantie dat jouw mail een goed openratio behaald: 4 tips

In de volle inbox van elke ontvanger is het voor iedere zender dringen om geopend te worden. Elke consument weegt in slechts een paar seconden (al dan niet bewust of onbewust) de voor- en nadelen af van de email openen. Behaal een goed openratioKortom: de grootste uitdaging van iedere marketeer is: hoe creëer ik een boodschap die de moeite waard is om te openen. Daarvoor heeft de marketeer slechts 3 tools in handen, namelijk:

  • De afzender naam
  • De onderwerp regel
  • De snippet / preheader regel

Hoe haal je daar het meest optimale rendement uit en bereik je een goed openratio? Hieronder 4 tips!

  1. Stel een afzender naam in die de ontvanger herkend en waarin men vertrouwen heeft

Wat is het eerste wat mensen doen wanneer ze een email ontvangen van iemand die ze niet kennen? Juist, delete of niet openen. Neem beter een afzendernaam die ze herkennen. Het is namelijk de eerste filter die iedereen toepast in zijn of haar inbox.

Over het algemeen wordt in de afzendernaam de bedrijfsnaam gebruikt. Maar wil je er toch een persoonlijk tintje aan geven, zijn er ook mogelijkheden om het te combineren met een afzender persoon, voorbeelden:

  • Paul van Refresh Online Marketing;
  • Paul Spikmans | Refresh Online Marketing
  1. Pas je standaard zaken toe op de onderwerpregel?

Nou, vergeet het maar! Er zij standaard methoden voor een onderwerpregel die voor een verhoogd openratio zorgen. Elke doelgroep is namelijk anders en reageert anders. Het is daarom zaak om goed te testen en zaken toe te schrijven aan doelgroepen. Wel werkt bij elke doelgroep is dat je de ondewerpregels kort en bondig houdt. De volgende stelregel kun je daarbij in acht nemen: Na 37 karakters breekt Apple’s iPhone het subject af. Andere e-mailclients doen dit pas na 50 karakters.

Gebruik de onderwerpregel om een heldere boodschap te communiceren en een tipje van de sluier op te lichten van de content in de nieuwsbrief. Doordat veel mensen de subjects in combinatie met de afzender scannen, moet je geen moeilijke boodschappen willen overbrengen of een grappig subject proberen. Vaak werken die averechts.

  1. Vergeet de preheader tekst of snippet niet in te vullen

De preheader tekst of ook wel snippet genoemd, is een volgende mogelijkheid om een klik tot openen te forceren. Het is het eerste stukje tekst in de e-mail waar in veel gevallen ‘Bekijk webversie’ wordt getoond. Zonde, want je kan er veel meer goede dingen mee doen die ertoe bijdragen die de kans op een geopende e-mail verhogen. Eerder schreef ik hierover al het artikel “10 tips voor een sterke email snippet” waarin je meer informatie vindt over het snippet met uitleg wat het exact is en hoe je een goede snippet schrijft. Uiteraard geldt voor het snippet of de preheader tekst hetzelfde als de onderwerpregel. Test goed wat werkt voor welke doelgroep.

  1. Zorg dat je een responsive nieuwsbrief hebt

Uiteraard is het verder van gigantisch belang dat je een nieuwsbrief template gebruikt dat responsive is, zodat het op elk mobiel device goed leesbaar is. Gebruik daarbij voor de header, dat veelal bestaat uit het logo, maximaal 50 tot 100 pixels. Zorg er daarnaast voor dat alle content niet teveel op elkaar gepropt is, zodat het ook op mobiel eenvoudig leesbaar (en scrollbaar) is. Verder is het van belang dat op mobiel een doorklik eenvoudig is, bijvoorbeeld door het gebruik van knoppen. Daarnaast is het alleen responsive hebben van de nieuwsbrief dan niet voldoende, eigenlijk zou de website ook responsive moeten zijn, zodat deze ook op een juiste manier weergegeven wordt in op mobiele devices.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *