7 Nuttige e-mailmarketing tools

7 Nuttige e-mailmarketing tools

Ben je dagelijks bezig met e-mailmarketing? Of overweeg je om hiermee te gaan starten? Dan zijn de volgende 7 e-mailmarketing tools enorm handig om jouw werkzaamheden efficient te laten verlopen of om het beste resultaat en optimaal rendement te behalen uit het kanaal e-mailmarketing.

Mailchimp

Met Mailchimp kan je al betrekkelijk eenvoudig e-mails gaan versturen. Je kan jouw contacten importeren, een e-mail bij elkaar klikken en verzenden maar. Het gebruik in eerste aanleg van Mailchimp is gratis, wanneer je meer een bepaald aantal e-mails wilt gaan versturen, dan dien je een betaald account te nemen of wanneer je meer dan 2000 contacten in jouw database hebt. Natuurlijk krijg je wanneer je een betaald account neemt ook meer functionaliteiten en heb je de mogelijkheid om het logo van Mailchimp onder aan elke e-mail weg te laten. Mailchimp is ideaal wanneer je e-mailmarketing nog niet eerder hebt ingezet en eens wilt testen wat dit kanaal te weeg brengt qua resultaten. Maar dit kan ook wanneer je bijvoorbeeld een wijziging doorvoert in jouw bedrijf of prijzen, om dit eenvoudig in één keer naar alle klanten te mailen. Bijkomend voordeel, je kan precies zien wie de e-mail heeft geopend.

Litmus

Wanneer je wat actiever met e-mailmarketing bent, en je stuurt geregeld een e-mail uit, wil je dat deze er natuurlijk ook goed uit ziet in elke e-mailclient, zoals Outlook, Gmail, Hotmail en op de iPhone en iPad. Via Litmus kan je eenvoudig jouw e-mailtemplate testen, zodat je direct ziet hoe deze binnenkomt in elke e-mailclient. Aan de hand daarvan kan je weer wijzigingen uitvoeren in de html om de e-mail te optimaliseren. Naast het testen van e-mails, kan je via de goedkoopste variant van de account in Litmus ook pagina’s checken. Dit betekent dat je ook de landingspagina’s die je maakt, kan bekijken in alle browsers (als Firefox, Internet Explorer, Chrome) en de mobile devices. De kosten voor een account op Litmus lopen uiteen van 349 dollar per maand tot 79 dollar per maand voor de eenvoudigste account. Ook hiervoor geldt, hoe meer je betaalt, hoe meer mogelijkheden je kan benutten van Litmus, zoals een daar is een spam filter test, bij een account vanaf 149 dollar per maand. Een alternatief voor Litmus is het gebruik van Email on Acid.

Sublime

Een e-mail maken in Mailchimp kan via de drag and drop editor die Mailchimp bevat, dat werkt vrij eenvoudig. Maar als je over wat meer html-kennis beschikt kan je een e-mailing ook zelf gaan html-en. Een handige tool om mee te werken, zodat je een goede structuur handhaaft in de html is Sublime. Sublime is een simpele teksteditor voor html, èn bovendien gratis. Mooi meegenomen wanneer je geen dure editor als Adobe Dreamweaver wilt aanschaffen.

Lipsum

Het opmaken van een e-mail is het meest efficient wanneer je direct alle content beschikbaar hebt. Maar ben je bezig met een opzet en de content wordt later geschreven, dan is het plaatsen van lorum ipsum tekst vaak handig, zodat je in ieder geval weet hoe alle elementen ten opzichte van elkaar staan. Lorum ipsum tekst hoef je niet zelf te bedenken, maar kan je genereren via de website Lipsum. Dat kan op basis van een aantal woorden, aantal paragrafen en meer. Inmiddels zijn er ook voor Firefox en Chrome verschillende addons / plugins waarmee je eenvoudig lorum ipsum tekst kan laten inlopen door één simpele klik op de knop.

Google URL Shortener

Werk je met veel links en wil je korte links die gebruiken die praktisch zijn? Of heb je links in je e-mail staan die gedeeld kunnen worden op social media als twitter, dan is het essentieel om de links kort te houden (je hebt maar een beperkt aantal tekens). Dan kan je gebruik maken van Google URL Shortener om de lange links (met eventueel UTM-meetgegevens voor Google Analytics) toch kort te maken. Knip en plak de lange URL in Google URL Shortener en je krijgt een korte link terug. Ideaal toch?

Mail-tester.com

Wanneer je e-mails uitstuurt, wil je als verzender natuurlijk niet dat deze in de spam-box van de ontvanger terecht komen. Om dat tegen te gaan is je afzender reputatie belangrijk, maar ook de html-codering van je e-mail. Om te testen in hoeverre de door jou opgemaakte e-mail spammy is, is het aan te raden om de e-mail te testen in Mail-tester.com. Mail-tester.com is een gratis tool, waarnaar je jouw e-mail toestuurt naar een unieke e-mailadres. Op basis daarvan wordt de e-mail op verschillende punten gecontroleerd. Op basis daarvan krijg je een score en aanwijzingen wat de verbeterpunten zijn van de e-mail. Erg handig!

Brite Verify

E-mailmarketing is niet alleen het uitsturen van een e-mail, ook je database dient op orde te zijn. Bijvoorbeeld Mailchimp hanteert scherpe regels waar het gaat om bounceratio (max 3%). Om dit bounceratio zo laag mogelijk te houden en de afleverkwaliteit zo hoog mogelijk, is het goed om alle e-mailadressen alvorens deze te e-mailen, te testen door ze te importeren in Brite Verify. Via Brite Verify krijg je van alle e-mailadressen een export terug met statussen van de e-mailadressen. De statussen die je terug kan krijgen zijn onderverdeeld in ‘valid’, ‘invalid’, ‘unknown’ en ‘accept all’. Aangeraden wordt bij een bounceratio van maximaal 3% om alleen de valide e-mailadressen te mailen. De overige e-mailadressen kan je daarmee verwijderen. Van de ene kant zonde, maar deze e-mailadressen zorgen alleen maar voor hogere kosten in verzending en leveren dit waarschijnlijk nooit meer op. Bij Brite Verify betaal je een bedrag per valide e-mailadres dat retour wordt gestuurd. Het bedrag wordt berekend in Britse Ponden. Een gratis alternatief voor Brite Verify is freebulkemailverifier.com.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *