3 tips om je lokale vindbaarheid te vergroten

Lokale vindbaarheid via Google

3 tips om je lokale vindbaarheid te vergroten

Local SEO is een zeer opkomend onderdeel van “gewone” of “klassieke” SEO. Het houdt zich bezig met het vindbaar maken van ondernemingen voor zoekwoorden met een zogeheten “lokale intentie”. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een bakker, kapper, hovenier of tandarts.

Tip 1: Zorg dat je een lokaal bedrijf bent

Klinkt logisch, maar hier gaat het vaak al fout. Allereerst dien je te verifiëren dat jouw branche, core-business en/of product/dienst een lokale intentie heeft. Dit doe je simpelweg door te zoeken naar wat en wie je bent (zoals: bakker, tandarts, advocaat – eventueel met je locatie er achter). Zie je daar zogeheten lokale resultaten staan (te herkennen aan Google Maps verwijzingen)? Dan zit je goed.

Vervolgens dien je een uniek fysiek adres te hebben. Dit kan gewoon een “huisadres” zijn – als het maar uniek is (dus niet in gebruik door een ander bedrijf).Lokale vindbaarheid via Google

Tip 2: Maak gebruik van Google’s diensten

Google houdt er van om eigen producten en diensten te pushen. Bij Local SEO is dat niet anders. Essentieel voor een lokale vindbaarheid zijn:

  1. Google Mijn Bedrijf
  2. Google+ (sociaal platform)
  3. Extra: Google Business View

Google mijn bedrijf

Ook bekend als Google My Business. Hier is alles te doen. Je dient je bedrijf hier aan te melden en te verifiëren dat je echt bestaat (je krijgt dan een kaart met een unieke verificatie code toegestuurd). Vervolgens is het zaak om het profiel 100% compleet te krijgen. Denk hierbij aan:

  • NAW-gegevens
  • Toevoegen van foto’s
  • Verzamelen van reviews
  • Toevoegen van een virtuele rondleiding
  • Toevoegen van een uitgebreide omschrijving
  • Toevoegen van je de juiste categorie(ën)

Google+

Hier is veel onduidelijkheid over. Dit is namelijk vaak gewijzigd en is ook gekoppeld aan Google Mijn Bedrijf. Wat hier belangrijk is: ook weer zo compleet maar ook actief mogelijk maken. Plaats dus regelmatig posts en wees compleet up-to-date.

Google Business View

Dit is een extra – maar wel een hele lucratieve. Google Business View is eigenlijk Streetview voor bedrijven, binnen. Het voordeel is extra exposure in Google Maps en volgens sommige onderzoeken ook hogere lokale rankings. Transparantie is iets waar Google namelijk van houdt. Meer informatie over deze dienst is te vinden op de Google Business View pagina van marketingbureau Marketing Lynx.

Tip 3: Bouw links en citaten

In deze zin lijkt lokale vindbaarheid veel op klassieke SEO. Ook hier zijn links van levensbelang. En dan niet het aantal, maar de kwaliteit er van en mogelijk zelfs de locatie en context. Een Amsterdams bedrijf dat linkt naar een ander Amsterdams bedrijf kan zo dus relevanter zijn dan van Amsterdam naar Groningen. Uniek aan Local SEO zijn de citaten: websites die niet perse naar je linken, maar jou vooral benoemen tezamen met jouw NAW gegevens. Belangrijk hierbij is om consistent te zijn: altijd exact dezelfde gegevens gebruiken. Dit kan goed bij bedrijvengidsen zoals de telefoongids.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *